1394-10-08 08:12
788
0
25197

ندای وحدت قرآن را بشنوید!

یکی از بزرگترین اقدامات پیامبر که منشاء پیروزی های بزرگی برای مسلمانان شد، پس از هجرت و ورود به مدینه، ایجاد اتحاد و برادری بین مسلمانان بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، 17 ربیع الاول، سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، فرصت خوبی است تا درسهای بزرگی از این پیامبر رحمت و مهربانی بگیریم.

یکی از بزرگترین اقدامات پیامبر که منشاء پیروزی های بزرگی برای مسلمانان شد، پس از هجرت و ورود به مدینه، ایجاد اتحاد و برادری بین مسلمانان بود.

ایشان ابتدا بین دو طایفه بزرگ مدینه یعنی اوس و خزرج که سالها با هم در جنگ و نزاع بودند، اتحاد ایجاد کرد. سپس بین انصار ( یعنی مسلمانان مدینه ) و مهاجرین ( مسلمانانی که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ) پیمان برادری برقرار کرد.

هفته-وحدت

قرآن کریم در سوره آل عمران این مطلب را به ” نعمت ” یاد می کند و می فرماید:

( ای اهل ایمان ) نعمت بزرگ خدا را بر خود به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او ( خدا ) میان دلهای شما الفت برقرار ساخت و به برکت نعمت او، برادر شدید و شما بر لب حفره ای از آتش بودید پس خدا شما را از آن نجات داد. ( آل عمران – 103 )

این دو اقدام پیامبر اکرم، باعث اتحاد و قدرت عجیب مسلمانان شد و در مدت ده سال تمامی شبه جزیره عربستان تحت حکومت پیامبر در آمد و پس از رحلت آن حضرت نیز حکومت اسلامی به سرعت پیشرفت کرد و سرزمین بزرگ ایران، شام و مصر را فتح نمود.

در واقع علت اصلی پیشرفت سریع اسلام و فتوحات گسترده در مدت کمتر از 20 سال در صدر اسلام و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی همین روحیه اتحاد و برادری در کنار ساده زیستی و ایمان بالای مسلمانان صدر اسلام بود.

قرآن کریم، در ابتدای همین آیه از سوره آل عمران به همه مسلمانان دستور می دهد که متحد باشند و از تفرقه بپرهیزند: ” وَاعْتَصِمُواْبحِبْلِاللَّهِجَمِیعًاوَلَاتَفَرَّقُوا ” ( آل عمران – 103 )ْ

mmo

اما با کمال تأسف امروزه شاهد هستیم که امت رسول الله دچار چه تفرقه عظیمی است و علیرغم قدرت و ثروت و جمعیت بسیار زیاد به دلیل تفرقه و دوری از یکدیگر در دنیای کنونی حرفی برای گفتن ندارند.

به راستی چرا دنیای اسلام با این سرمایه های عظیم انسانی و حتی مالی باید بازیچه دست غربی ها باشد؟

چرا باید سرزمینها و کشورهای اسلامی درگیر جنگ های داخلی باشند؟

چرا خود مسلمانان باید همدیگر را بکشند؟

چرا هر روزه صدها و هزاران نفر مسلمان در عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان و فلسطین و… کشته می شوند؟

چرا از ناموس مسلمانان روزانه در همین کشورها هتک حرمت می شود؟

ما به ظاهر مسلمان هستیم و خود را پیرو پیامبر اکرم و قرآن کریم می دانیم ولی در عمل به دستورات آنها عمل نمی کنیم.

دستور قرآن این است که به ریسمان محکم الهی چنگ بزنید و متحد شوید و از هم دور نباشید اما کجاست گوشهای شنوا در دنیای اسلام؟

مسلمانان آنقدر قدرت و ثروت دارند که در صورت اتحاد با یکدیگر می توانند تمام دولتهای غربی را به زانو درآورند.

کافی است تنها و تنها برای چند روز نفت و انرژی از خاورمیانه و خلیج فارس به اروپا صادر نشود آن وقت ببینید چه بلایی بر سر غربی ها می آید.

همین نفت که باید مظهر قدرت و صلابت ما مسلمانان باشد عامل کشتار ما مسلمانان به دست خود ماست.

روزانه دولتهای عربستان و قطر و کویت و … با پول نفت صدها و هزاران نفر را در یمن و سوریه و عراق می کشند و باز هم خود را امت محمد (ص) می خوانند؛ پیامبری که رسول مهربانی و عطوفت بود.

قرآن در یک جمله کوتاه ولی پر معنا می فرماید:

“أَطِیعُواْاللَّهَوَرَسُولَهُوَلَاتَنَزَعُواْفَتَفْشَلُواْوَتَذْهَبَرِیحُکم‏ “؛ ای مسلمانان به خدا و رسول ایمان آورید و با هم نزاع نکنید که سست می شوید و قدرت و شوکت شما از بین می رود( انفال – 46 ) ؛

این آیه گرچه کوتاه است اما معنای بلندی دارد و درس بزرگی به مسلمانان می دهد؛ وحدت، رمز پیروزی و تفرقه موجب شکست و نابودی است.

اتفاقی که ما امروزه شاهد هستیم؛ به جای اینکه بیش از یک میلیارد مسلمان در برابر رژیم صهیونیستی 10، 15 میلیونی و زور گویی های آمریکا و اروپا بایستیم روبه روی یکدیگر ایستاده و همدیگر را می کشیم.

به امید اتحاد همه مسلمانان و پیروزی اسلام و اهتزاز پرچم آن در سراسر گیتی.

والسلام

حجت الاسلام شیخ حسین الوند – حوزه علمیه قم

کارسناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.